maandag, september 21, 2015

Personal Update || Mijn eerste weken als student op het Saxion!





De eerste 3 weken op mijn nieuwe opleiding zijn alweer voorbij. Hoogste tijd dus voor een update over mijn school, opleiding en klasgenootjes! Het is wel echt wennen trouwens om weer op school te zitten! Ik ben 3 maand totaal uit het ritme geweest en dat merk ik nu wel. Lees: vaak moe in de ochtenden, weer wennen aan het feit dat er geleerd moet worden en ook daadwerkelijk weer echt naar school moeten. Vooral aan dat laatste idee moest ik enorm wennen! Lees hieronder meer!


Het Saxion in Deventer
Ondertussen ben ik al best wel gewend aan mijn school: ik leer de weg te kennen en kan ondertussen al mijn lokalen vinden haha. Aan het begin vond ik dit best wel lastig, aangezien het Saxion in Deventer best wel een huge gebouw is! Wat echt supervet is aan deze school, is dat het gewoon 2 roltrappen bevat, HOE COOL! Er zitten zelfs blauwe lampjes in hihi :) Daarnaast is het gebouw van binnen lekker kleurrijk: overal hangen posters en tekeningen en de (meeste) muren hebben een mooi kleurtje. Ook is er een mooie gezonde kantine aanwezig, waar ze gewoon heel veel producten verkopen! Helemaal voor als ik straks langere dagen krijg is dit ideaal!
Enige nadeel van deze school is, dat de lokalen waar ik les heb allemaal wat aan de kleine kant zijn. We zitten vaak met 2 klassen tijdens een hoor- of werkcollege en dan zijn er altijd 2 of 3 leerlingen die geen tafel hebben, en soms zelfs niet eens een stoel... Dit vind ik wel echt heel slecht!

De opleiding
De opleiding die ik op dit moment volg is Human Resource Management (HRM). Nou hoor ik jullie denken: 'wat houdt deze opleiding precies in?'. Nou, heel simpel gezegd leer je zowel kennis maken met de zakelijke kant van het business leven als de sociale kant. Zo krijg je te maken met vakken vergelijkbaar met (bedrijfs)economie, maar ook vakken die je uitdagen om je gespreksvaardigheden te verbeteren (zoals mondelinge communicatie). Wat elk vak precies inhoud krijgen jullie binnenkort te weten. Ik volg de vakken nog maar net, dus daar kan ik nog niet al te veel van zeggen haha! Wel vind ik op dit moment vooral de vakken Mens & Arbeid en Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) erg leuk. Bij PGO moeten we ook echt vergaderen haha; iets wat ik nog nooit gedaan heb! Het pittigste vak op dit moment is het vak HR&BM (Human Resource & Business Management), aangezien hier met termen gesmeten wordt waar ik nog nooit van gehoord heb haha! Wel is het super interessant en ik ben dan ook echt gemotiveerd om hier meer over te leren!


Mijn klas(genoten)
Wauw, ik heb echt zo'n leuke en gezellige klas! Iedereen praat met elkaar en is gewoon oprecht geïnteresseerd in andermans levens. Daarnaast wordt er op een hele volwassen manier met elkaar omgegaan en is er genoeg tijd voor ouwehoeren. Ook voel ik mij echt op mijn gemak in deze klas: ik heb het gevoel dat ik mezelf kan en mag zijn en dat doe ik dan ook volop! Deze klas bestaat ook uit leerlingen die gewoon goed kunnen samenwerken en sociaal zijn en dat is ZO fijn! Ja, ik voel me goed in deze klas en ben blij met mijn klasgenoten! Hopelijk denken zij ook zo over mij haha...


Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, heb ik het (op dit moment) enorm naar mijn zin op school. De vakken zijn wennen en heel anders dan op de middelbare school, maar ze zijn wel leerzaam en leuk! De komende weken moet ik veel presentaties geven, verslagen inleveren en daarnaast ook nog toetsen gaan maken. Oh, even een leuk weetje: ik ben voor mijn allereerste toets geslaagd. Dit was een spellingtoets op het gebied van Nederlands en ik heb de toets met een 10 gehaald haha :) Heerlijk begin van het schooljaar zo zeg ik maar! Hopelijk gaan de volgende toetsen net zo goed...

Wat voor opleiding volgen jullie op dit moment?

Liefs,
Lisa

4 opmerkingen:

  1. wat fijn dat je een leuke klas hebt en je moet altijd even je plek vinden op een nieuwe school! hopelijk vind je je studie straks over ene halfjaartje nog steeds leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn om te lezen dat je zo op je plek bent! Geef mij ook roltrappen in school! Dat is nog eens ideaal! Ik ga nu al voor het 3e jaar naar het conservatorium in Zwolle. Zelfs voor mij was het wennen om na de vakantie weer in het ritme te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk om te lezen! heel veel succes op de opleiding :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je het zo naar je zin hebt op de opleiding! Heel veel succes nog! Ik studeer Textielkunde aan het saxion in Enschede en zit in het tweede jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels