woensdag, februari 18, 2015

LIFE: Meeloopdag bij MIC in Enschede




























Hee lieverds,

Gisteren heb ik echt een hele leuke dag gehad! Ik had namelijk een meeloopdag bij de opleiding Media Informatie en Communicatie (MIC) in Enschede. Om 11:40 pakte ik de trein en een uurtje later was ik op de plaats van bestemming. Het zou mijn eerste meeloopdag worden en ik was stiekem toch wel een beetje nerveus. Een hele dag meelopen met mensen die ik eigenlijk niet ken, dat is toch best eng?? Lees hieronder gauw hoe deze dag is afgelopen!



Oke, ik was dus op de plaats van bestemming en al gauw zag ik het meisje met wie ik zou meelopen. Een ontzettende spontane meid, die erg gericht is op haar opleiding en ook met vol enthousiasme vertelt. Ik voelde mij al gauw op mijn gemak, en al snel waren de zenuwen weg. Het gebouw waar ik mij bevond (Epy Drost gebouw) was ook erg mooi! Het was fris, modern en overzichtelijk. Het ziet er (natuurlijk) wel echt uit als een school haha, maar ik voelde mij er prettig. Het Epy Drost gebouw is een deelgebouw van het Saxion in Enschede. Er zijn nog veel meer gebouwen, maar dit is het gebouw waar de 'creatieve' opleidingen zich bevinden. Onder andere de Technische Commerciële Textielkunde, gametechnologie en de MIC zitten hier.



























Wat heb ik gedaan tijdens deze meeloopdag?
Mijn dag begon met een hoorcollege, waarin uitleg gegeven werd over hoe je het best een filmpje kon maken. De leerlingen moesten een eigen product bedenken en hier een reclamespotje voor maken. Maar... hoe pak je dat nu het beste aan? Er werd onder andere gesproken over het gebruik van licht, kleur, emoties en verschillende cameratechnieken. Een interessant onderwerp om naar te luisteren, maar helaas deed de microfoon van de leraar het niet waardoor ik weinig heb kunnen verstaan van wat hij vertelde. Daarnaast deed de PowerPoint het slecht, en werkte het geluid ook niet goed mee. Jammer!

Na het hoorcollege had ik 2 werkcolleges. Het eerste werkcollege ging over Social Media en dan nadrukkelijk over het opzetten van een blog. Ontzettend interessant en natuurlijk heel herkenbaar aangezien ik zelf een blogster ben! Er werd veel verteld over hoe je de inhoud van een blogartikel het beste naar voren kunt brengen, over de opmaak van je blog en over het gebruik van witregels en dikgedrukte teksten. Superleuk! Elke leerling moest een eigen blog maken, en natuurlijk heb ik er wat bekeken hihi :) Ook heb ik mijn eigen blog laten zien, want ja, ik ben toch wel heel erg trots op mijn eigen plekje op het web. Zeker een geslaagd werkcollege dus!

Het tweede werkcollege ging over het ontwerpen van een eigen product, moodboard en logo. Heel interessant om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat! Want wat voor product ga je maken? Waarom? Wat is de doelgroep? Welke kleuren horen hierbij? Welke emoties roept dit bij de mensen op? Wat voor logo past daarbij? En ga zo nog maar even door! Het is heel creatief, maar het voordeel is dat je niet heel goed hoeft te zijn in tekenen, schilderen en dat soort dingen. Ik kan wel een beetje tekenen en schilderen, maar ik ben er niet heel goed in. Ik vind het gewoon leuk, en daar gaat het in deze opleiding om. Yay voor mij!

Wachten op de NS om weer lekker naar huis te gaan!



















Mijn indruk van deze opleiding
Deze opleiding bevat voornamelijk creatief denken en houdt niet per definitie in dat je goed moet zijn in creatieve dingen. Natuurlijk werkt het wel als je creatief bent, maar het is niet per sé nodig. Wel moet je gedreven zijn, een harde werker zijn en goed kunnen samenwerken. Veel opdrachten vereisen namelijk veel concentratie, precisiewerk en een goede samenwerking. Gelukkig ben ik wel perfectionistisch, gedreven en een harde werkster dus dat komt goed uit :)

De MIC past volgens mij perfect bij mij: ik vind het een leuke opleiding en het voordeel is dat het een hele brede opleiding is. Er zijn dus veel werkgelegenheden waar je terecht kunt, nadat je de MIC opleiding hebt afgerond.'

Één nadeel voor mij: ik heb zelf geen economie of m&o en dat is wel een must voor deze opleiding. Daarom ga ik in juli (ja, in mijn zomervakantie...) een economietoets maken. Als ik deze haal mag ik de opleiding starten, haal ik hem niet dan mag ik de opleiding niet gaan doen. Best wel pittig en hard!
Maar... ik vind de opleiding leuk genoeg om er keihard voor te gaan werken, ook al gaat dat ten koste van een deel van mijn zomervakantie.

Kende jij de MIC opleiding in Enschede al?

Liefs,
Lisa
PS: denk jij er ook over om deze opleiding als vervolgopleiding te gaan doen? Kijk dan even op de site van het Saxion. Hier kun je in contact komen met wat studenten van de MIC en zo een meeloopdag regelen! 


2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het echt een opleiding is voor jou. En omdat je het echt wil moet de economietoets vast wel lukken: GO FOR IT

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze opleiding gedaan, het was niet zo mijn ding. In amsterdam leek het net of je weer op de middelbare school zat en daar zat ik zelf al 5 jaar niet meer op daarna is het best wel journalistiek gericht en niet zo mijn ding. Hopelijk is het wel jou ding! En beleef jij er misschien straks wel plezier aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels